piątek, 11 października 2013

Golem i Gwiazdy Dawida (2001)

Autor: James Sturm
Tytuł oryginału: The Golem's mighty swing
Rok wydania w Polsce: 2005 
Format: 190x250 mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 100
Wydawca: Post
 
Golem i Gwiazdy Dawida Jamesa Sturma to powieść graficzna opowiadająca historię żydowskiej drużyny baseballowej. Ci brodaci zawodnicy objeżdżają kraj, zatrzymując się w kolejnych miasteczkach w poszukiwaniu zarobku. Grając z lokalnymi drużynami przyciągają ciekawskich widzów. Kiedy nad drużyną zawisa niebezpieczeństwo niedokończenia sezonu baseballowego, a co za tym idzie braku pieniędzy, powołują do życia Golema, legendarną żydowską istotę, która – jak mają nadzieję, ma ich wybawić z nieprzewidzianej opresji.
Ta dziejąca się w latach 20-tych historia obyczajowa, pełna odniesień do tamtych czasów, porusza tematy o bardziej uniwersalnym charakterze. Sturm jako wnikliwy obserwator rzeczywistości i ludzkich zachowań tworzy inteligentną opowieść o tolerancji pokazując, że w komiksie też da się mówić o rzeczach poważnych w sposób świeży i intrygujący. 

 Jestem po lekturze tego dzieła, na które chęć miałem od dłuższego czasu, a właściwie od momentu, kiedy dowiedziałem się o jego istnieniu. Od zawsze byłem fanem wszelakiego komiksu, więc wydany w Polsce komiks o tematyce baseballowej, działał na mnie elektryzująco. Sama opowieść... słaba, banalna, niezbyt wciągająca, moralistyczna na siłę, bez "jaja". Kreska całkiem przyjemna, jednak mimo wszystko zawiodłem się na tym komiksie i spokojnie można sobie odpuścić lekturę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz